Meer twintigers en dertigers omgekomen in verkeer

In 2019 kwamen in Nederland 661 mensen om door een verkeersongeval. Dat zijn 17 verkeersdoden minder dan in 2018, maar nog steeds meer slachtoffers per jaar dan in de jaren 2012-2017. Het aantal verkeersslachtoffers onder twintigers en dertigers steeg met 24 procent: van 147 in 2018 naar 183 in 2019. De meeste slachtoffers van verkeersongevallen vielen in Noord-Brabant. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers.

In 2019 vielen 661 verkeersdoden, 2,5 procent minder dan in 2018. Vorig jaar kwamen 465 mannen en 196 vrouwen om in het verkeer. Onder mannen nam het aantal verkeersdoden na een sterke toename in 2018 weer af in 2019. Bij vrouwen was er geen afname zichtbaar.

Grootste risico voor inzittenden 
De meeste verkeersslachtoffers waren inzittenden van een personenauto (237); 168 bestuurders en 69 passagiers. Daarnaast overleden onder andere 203 fietsers, 52 motorrijders, 49 voetgangers, 42 bestuurders van een scootmobiel en 42 brom- en snorfietsers.

Meer motorrijders slachtoffer
Het aantal motorrijders dat omkwam in het verkeer nam toe van 42 in 2018 naar 52 vorig jaar. Ook kwamen in 2019 meer bromfietsers en inzittenden van personenauto’s om. Wel kwamen er minder fietsers om in het verkeer. Rijdend op een e-bike kregen 65 personen in 2019 een dodelijk verkeersongeval; dit is een derde van alle fietsdoden. In 2018 overleden 57 e-bikers door een verkeersongeval.

Slachtoffers per vervoerswijze

Meer twintigers en dertigers omgekomen in verkeer
Het aantal mensen in de leeftijd van 20 tot 40 jaar dat omkwam in het verkeer is gestegen van 147 in 2018 naar 183 in 2019, een stijging van 24 procent. De grootste toename is zichtbaar bij inzittenden van personenauto’s (van 80 in 2018 naar 93 in 2019), motorrijders (van 24 in 2018 naar 32 in 2019) en bromfietsers (van 3 in 2018 naar 11 in 2019).   

Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 21 naar 105 in 2019. Deze afname is nagenoeg alleen bij fietsers te zien. Het aantal fietsdoden in deze leeftijdsgroep nam met bijna de helft af (van 46 in 2018 naar 24 in 2019).

Helft verkeersdoden 60 jaar of ouder
De helft van het aantal verkeersdoden was 60 jaar of ouder. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdsgroep nam wel af van 350 in 2018 naar 324 in 2019. In 2018 nam het aantal in deze leeftijdsgroep nog toe met 62. Oudere dodelijke verkeersslachtoffers (60-plus) hebben relatief vaak een fietsongeval, terwijl verkeersslachtoffers jonger dan 60 jaar voornamelijk omkomen bij een auto-ongeluk.

Slachtoffers per leeftijd

Minste slachtoffers per kilometer in Zuid-Holland en Zeeland 
In Noord-Brabant (55), Gelderland (30) en Zuid-Holland (26) vielen in absolute zin in 2019 de meeste slachtoffers onder inzittenden van personenauto’s. In Zeeland was het aantal dodelijke slachtoffers onder inzittenden van personenauto’s het laagst. Per miljard gereden autokilometers was het aantal slachtoffers van een dodelijk ongeluk het hoogst in Noord-Brabant, Drenthe en Limburg en het laagst in Zuid-Holland en Zeeland.

Slachtoffers personenauto’s, per miljard gereden kilometers (2019)
Een klein deel van de verkeersongevallen heeft een dodelijke afloop. Wees altijd voorzichtig in het verkeer. Nu veel mensen niet meer de weg op gaan is het sowieso rustiger. Ooit komt de drukte weer terug en stijgt ook de kans op een ongeval weer. 

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
Vraag/opmerking

Waaijers + Partners B.V. maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie